Graeme McKenzie och Quintrex bjöd in återförsäljare för att testa lite olika modeller av båtarna. Eftersom min far och kusin är återförsäljare och jag äger en Quintrex 540 så hängde jag på för att det är kul att få köra lite båt och jämföra.

De modeller som fanns på plats var i princip alla som säljs finns på den svenska hemsidan. Från minstingen 250 till den sportigare 580. Det fanns även olika utrustade 390 och 440. Jag tyckte nog att 440 gav den häftigaste körupplevelsen.

Upplägget var att båtarna låg i stranden och vid en brygga så var det bara att hoppa i och köra de man ville testa. Rätt kul att känna på hur olika de beter sig och hur skarpa kurvor man kan ta. Mot slutet på dagen så var det en tävling där man skulle köra 580 och 440 genom en slalombana på snabbast tid. Önskar att jag kunde säga att jag vann men det gjorde jag inte.

Graeme som importerar båtarna berättade om en annan durk till 540 som ska vara självlänsande och vattentätt men med samma fack som finns idag. Lät intressant, speciellt då jag saknar fack som är helt vattentäta och låsbara. Finns inte färdigt ännu men ska som sagt bli intressant att se.


420 med metalldurk och fack längs med båten

Lite om de olika båtarna jag testkörde

Den roligaste båten var nog 250 Traveller som var utrustad med dubbla elmotorer, djupriggar, spöhållare och snurrstolar. Ingen båt jag blev speciellt sugen på men det funkade faktiskt att åka två pers i den. Skulle dock inte korsa några större vatten med den även om den flöt som en kork när det kom lite vågor.

I mittensegmentet har vi 350, 390, 420 och 440. Storsäljaren här är 390:en som kanske är den mest prisvärda båten i det här skiktet. Mycket yta i den och trevligt beteende, funkar utmärkt med en 15hk snurra på. Denna modell behöver kanske inte så mycket mer presentation.

Lillebror 350 har ett beteende som påminner mer om en vanlig klassisk snurrbåt. Den är 30 cm kortare och 30 cm smalare än 390-modellen vilket förklarar beteendet tydligare. Kanske lämpar sig bra som allroundbåt och inte enbart till fiske, lite mer klassisk roddbåt.


390 närmast och 350 längst bort.

Den något större modellen, 420, har också ett ganska klassiskt utseende och bra sjöegenskaper. Rätt höga fribord, skarpare v-botten och rejäl. Känns som en båt som skulle passa en fiskegubbe på västkusten. Känns mer som en båt att lägga ut redskap med än att spinnfiska ifrån. Hade ett litet däck att kliva på och praktiska fack längs med sidorna.

Största modellen i mittensegmentet är 440, den är nog den modell efter 390 som det säljs mest av. Det fanns två olika utrustade båtar av denna modell att testa. En som var ganska ren med en mittpulpet och en som hade extra kastdäck, stolar, elmotor osv. Tyvärr så hade den välutrustade en ganska klen motor. Den med mittpulpet hade dock en rejäl motor och var den som jag tyckte var roligast att köra.

De två båtarna i det övre segmentet, 540 och 580 var inte så stor grej för mig att testa då jag har en 540 som jag kör med när jag fiskar. Men det är grymma båtar om man vill ha en något större båt öppen båt. Märkte inte av någon större skillnad på köregenskaperna mellan de två. Man sitter mer skyddad i 580 och det skulle nog funka bra att fiska från den med men jag har nog 540 närmast hjärtat. Ingen anpassad passagerarpulpet ännu men det arbetas på att ta fram en sådan.


540


580


Lite snäva svängar med 440 Hornet. Bakgrunden skvallrar om svängradien. Att båten inte lutar märkbart i svängarna är också ganska tydligt.