För ett par veckor sedan var jag ute på en tredagarsexpedition i Blekinge med Jimmy och hade denna gången även fått celebert sällskap i form av Steve McVey från Esox Gear.
Tanken var att köra förleksfiske, testa lite nya ställen och prova lite nya beten. Det blev en mycket trevlig helg även om fisket kanske inte var helt på topp, eller rättare sagt vi hittade nog inte helt rätt.

Nya båten (Alumacraft Escape 165) hade provats en under en dag tidigare med gott resultat så nu skulle den få bekänna färg ordentligt. Stabil, gott om plats och massor av fack. Jag var orolig att min gamla 40 Hk Mercury från -95 skulle vara för klen då den nya båten är större och tyngre men den gav samma prestanda som med min gamla båt så jag är mer än nöjd.

Hur var det då med fisket?

DAG 1
Första dagen körde vi i ett för mig bekant område, vi provade dock lite nya ställen då Steve såg på sjökortet med nya ögon. Alltid intressant att se och höra någon annans syn på vilka ställen man bör stanna till på. Man blir lätt hemmablind och kör till sina ställen som brukar leverera utan att tänka så mycket på allt man kör förbi.
Nu blev det ett par stopp på nya ställen vilket gav resultat så repertoaren utvidgades lite. Fisket var ganska trögt denna dag med sporadiska kontakter. Vi testade runt bland Steves olika beten, han hade med sig en liten goodiebag till mig och Jimmy så vi var som barn på julafton och ville direkt prova våra nya beten. Vi fick denna dag ungefär ett dussin fisk varav Steve fick flest, så klart, man vill ju vara snäll mot gästerna:)
Vi fick fisk på hans helt nya EG-tail (som nu finns i butik) och dom nya färgerna på Lucy levererade också så även om fisken inte sprutade upp i båten så var det en kul dag. En färg jag gillade extra mycket var "Walleye" som är en mix av guld/vit/brun, fin i solljuset.
Jag fick även en EG-tail i en av mina favoritfärger, Tånglake och den var grym, den blev jag lite kär i. Steve gör jäkligt fina beten och denna är slowsink och har ett sjukt häng, den går att få att stå still i vattnet och går att fiska grunt vilket passar Blekinge perfekt.

Nya EG-Tail levererade omgående, dock inget monster denna gången

Inhalerad ErnieTail

Jimmy med inhalerad Ernie Tail

Den obligatoriska beteshögen

DAG 2
Andra dagen körde vi i ett helt nytt område och det blev en del letande och testande vilket fram till lunch endast gav en enda fisk. Till Steve så klart...
Jimmy ryggkrokade dock en stor Brax efter lunch vilket för några sekunder höjde spänningen i båten. I detta området hade vi ett par hyggliga följen men dom var loja så vi satte oss med sjökortet och funderade lite.
Vi kollade sjökortet och kom överens om en längre förflyttning till ett område som borde vara bra inför lek. Det skulle visa sig att vi tänkt rätt då det var flera båtar i området och vi började även få fisk. Fisken stod fläckvis samlat som dom gör ibland på våren. Vi drev sakta och fick vi en fisk stannade vi och hade ofta flera kontakter på samma fläck. Nu var fisken mer i stöten och dom högg på både jerk, tail och gummi. Vi kunde summera runt tjugo gäddor upp denna dag med en fisk runt 90 cm på topp. Hade vi börjat dagen här och kommit före en del andra hade det kunnat bli bonanza. Vi kom lite som tvåa på bollen överallt kändes det som.

Steve med en "90:a"

Betespyssel på kvällarna

Även Braxen villa smaka EG-Tail, kul en stund iaf, eller hur Jimmy? :)

DAG 3
Inför tredje och sista dagen kände vi att vi började hitta rätt, vi åkte direkt tillbaka till området som levererade dagen innan och vi ville vara först på plats, vilket vi också var. Vi var före alla andra båtar, men även fisken verkade det som då det tyvärr verkade lite segare denna dag. Dock kom det igång då solen började värma och det kom upp lite fisk då och då. Jag var dock iskall, inte pet och dom andra drog ifrån. Jag fuskade lite och tog fram lilla spöt och hängde på ett Atom, det gav resultat ganska snabbt med ett hugg där jag tyvärr var för snabb med mothugget så jag ryckte bort draget framför fisken med sån iver att jag snärtade till Steve i ansiktet med spötoppen. Efter lite mobbing angående min spöföring och fisklösa tillstånd så var goda råd dyra.
Vändningen, det hade kunnat vara rubriken för andra halvan av denna dag. Jag hade till denna resan inte bara fått beten från Steve utan även från "Skvalpkändisen" Thomas och hans Flog Lures. Han hade gjutit två nya modeller av gummibeten. En stor 30 cm shad kallad "Boneshad" då den har framåtvinklade räfflor i sig vilka är tänkta att flytta vatten och skapa vibrationer och på så sätt locka fisk. Den andre var en mindre shad kallad "Hot Dog", en liten 15 cm shad som har en ganska tjock kropp för att ge en bra profil, ett stort litet bete alltså.
Jag riggade en Hot Dog i färgen motoroil och tänkte ge den en chans då inget annat verkade funka för mig och det blev jackpot. Ganska snart började även jag ta fisk och när dagen var slut så var även betet det, ungefär ett dussin gäddor hade kastat sig över den lilla shaden med en fisk runt 85 cm på topp. Den är nu ompysslad med Mend-It och redo för nya äventyr, tack Thomas för att jag kunde avbryta förnedringen:) Totalt blev det runt trettio gäddor denna vilket är bra i mina ögon men dom stora ville inte vara med.

"Boneshad" från Flog Lures

Massakrerad Hot Dog från Flog Lures

En av dagens gäddor som ville smaka ett mellanmål i form av en Hot Dog.

En av dagens gäddor som ville smaka ett mellanmål i form av en Hot Dog

Med facit i hand så kan vi konstatera att vi fiskade lite för grunt dom här dagarna, dom stora damerna var nog längre ut men då min lokalkännedom är begränsad så får vi vara nöjda ändå och till nästa vår är vi kanske mer med på banan.
Jag får tacka sällskapet för tre mycket trevliga dagar som var lärorika och roliga på många sätt. Vi riggade beten, badade badtunna och drack maltdrycker på kvällarna och hade det gott. (För allas bästa finns inga bilder från badäventyret:))

Nu är det snart påsk och då, ja då mina vänner ska jag ut på äventyr igen så snart är jag tillbaka. Då ska jag nog fan få en stor gädda, det börja bli dags nu.