Jag har haft lite strul med min Revo Toro 51 till och från och bestämde mig nu för att göra något åt det. Den packade ihop första gången ett par månader från det jag började använda den. Dåc skickade jag den på service och det var ett kullager som gått. Efter det fungerade den bra, sedan började den skrika och ha sig trots ytlig regelbunden service. Den hamnade som reservrulle och användes sparsamt efter det.

Jag bestämde mig för att plocka isär rullen och byta ut kullagren som sitter på spolaxeln mot ”sinterbronsbussningar”. Till min hjälp hade jag Rickard och Thomas på distans samt kära internet. Jag vill understryka att detta var första gången jag hade isär rullen helt och hållet så jag är på inget sätt ett proffs och kan ha gjort saker lite tokigt eller kallar saker vid fel namn, men jag fick isär rulle och ihop den igen. Här nedan är mina reflektioner över de timmar det tog och några länkar som hjälpte mig.

Min klippa i denna resa var en forumpost skriven av ”Killerbug”, rätt bra beskrivet och väldokumenterat med foton. Den hjälpte mig mycket, även om vissa saker saknades. Sen hjälper det så klart mycket med peppande vänner som har bättre koll än vad man själv har. En annan detaljerad guide med bilder är denna, den var också till hjälp. Även artiklarna hos UT om rulltrimning var lite till hjälp för förståelse.

Innan man sätter igång så är det bra att ha en bricka eller liknande yta med kanter som man kan lägga upp delarna på. Verktygen som behövs är en spårmejsel och stjärnmejsel i lite olika storlekar. Sedan behöver man en något slags tång eller polygrip för att få loss spolaxelsprinten. Den knivigaste delen i det hela. Tänk också på att lägga delarna i någon slags ordning som du själv förstår, så du enklare får ihop allt igen. Foton är också bra att ta under isärplockningen som du sedan kan gå tillbaka till. Till servicen vill man ha fett, olja, aceton och en mindre borste.

Jag började med att ta loss veven och så mycket man kunde utifrån på den sidan. Sedan tog jag av den högra gaveln, som är väldigt enkel att få loss. Här ska det tydligen vara relativt enkelt att ta loss själva spolen. Det var det inte för mig, den satt ordentligt. Någonstans på nätet läste jag att om man hade detta problem så kunde man köra ned två skruvmejslar i linan och bända loss spolen. Då riskerar man dock att skada linan. Jag lyckades pressa loss spolen utan att behöva göra detta, men den kan alltså sitta rätt ordentligt.


Den högra gaveln borta

När man öppnar vänstra gaveln, alltså den gavel där veven sitter på en 51:a, så bör man vara lite försiktig. Det sitter två fjädrar som inte är förankrade i något som kan lossna. I denna gavel är det mest delar och mycket att hålla reda på. Så fotografera och memorera hur sakerna sitter


Spolen är borta och vänstra gaveln


Baksidan på det stora kugghjulet, backspärren till höger i bild


Kugghjul med broms borta från drivaxeln


Drivaxeln med kullager borta och även drivningen för spolaxeln


Ytterligare en nivå ned. Kullager till höger i bild för evighetsskruven. Rätt skitigt inuti.


Upplagt efter någon slags logik så att jag vet vilken ordning delarna ska monteras

När man kommit så långt att det inte finns så mycket mer att plocka bort så är det dags att rengöra och smörja innan man återigen plockar ihop allt. Kullager och metalldelar rengörs i lösningsmedel som aceton. Det fett jag använde var ”Cal’s Universal Reel and Drag Grease” och den olja jag använde var ”TG’s Rocket Fuel Red Label”. Vad som ska olja och fettas har jag läst lite olika saker om. Men en tumregel är att det man ska snurra snabbt och lätt, som spolen och linspridaren ska oljas. Det som är mer långsamt som veven och tumtangen ska fettas. Även brickorna i stora bromsen ska/kan fettas väldigt tunt. Olja ger alltså mindre motstånd än fett och fett är mer beständigt Planerar man att skruva isär rullen ofta så skulle jag säga att man kan använda mer olja en fett, och tvärtom om man inte plockar isär rullen. Sedan beror det ju på vilka egenskaper på rullen som man prioriterar.

Då jag även bestämt mig för att byta ut kullagren på spolaxeln mot ”sinterbronsbussningar” så återstod detta på slutet. Dessa bussningar finns att köpa hos de som säljer rulltrimsdetaljer. Jag köpte mina hos Lundgrens i Stockholm.

Det som egentligen var det enda problemet jag hade med att ta isär rullen var sprinten som går igenom spolaxeln. Den satt riktigt hårt, och det är tydligen normalt. Det finns specialverktyg för detta varav ett är ”Spool Bearing Remover” från Studio Hedgehog. Det kostar $40 dollar på ebay och ska man göra detta ofta så kan det nog vara värt det. Jag använde en polygrip och pressade igenom sprinten för att sedan dra ut den. Det blev lite märken av denna behandling. Ska man inte byta ut kullagren här så skulle jag rekommendera att droppa i ett par droppar olja i kullagret bakom sprinten på plats.


Sprinten genom spolaxeln, den enda kluriga delen att få loss


Spolen med centrifugalbroms och kullager som ska bytas ut


De nya sinterbronsbussningarna som ska ersätta kullagren.


Bussningen på plats

När man sätter ihop gavlarna så tipsade Rickard om att fetta in kontaktytorna för att skydda mot att vatten tränger in i springan. Gör också att de är lättare att få loss nästa gång.


Rullen ihop igen

Undrar man lite över centrifugalbromsen på Revon och vad det är för skillnad på de bromselement som det står ”pitch” på och de som det inte gör det så är den ena sorten fjäderbelastade vilket gör att de inte bromsar i början eller slutet av kastet. De utan fjäder bromsar hela kastet.

Här förklarar Abu bromssystemet