Ja då var det då äntligen dags för en sammanställning av 2014, det blir en kortvariant samt en liten rapport om årets sista pass samt nya årets första pass.

Ja va hände då 2014 som är värt att nämna? Jo jag köpte en biltaksbåt, en Alumacraft 1236 som visade sig vara perfekt för att smyga runt på grunt vatten eller upptäcka småvatten med. Den har gett oanade möjligheter och jag har bara börjat utforska med den, var gränsen går för den återstår att se.

Jag sålde min förra trailerbåt i början på sommaren med tanken på att bara köra med den lilla båten men efter ett tag blev suget efter båt för stort så det köptes en Uttern 4501. Den är dock numera såld och jag har nyss slagit till på en begagnad Alumacraft Escape, ett lite slumpartat köp men det ska bli jäkligt kul att testa en "jänkebåt". Premiären blir om kort :)

Så på båtfronten har det hänt en del, men hur var det med fisket då? Egentligen var det ett ganska dåligt år, men jag är nöjd med toppfiskarna, en 108/9,1 och en 111/9,6. Ingen "plussare" i år heller men jag är väldigt nöjd med 108:an då den är tagen i en av mina små hemmasjöar och är min största i hemmavattnen än så länge. Det går grov fisk även i småpölarna och jag närmar mig sakta.

I övrigt var det dåligt med stor fisk trots ganska många pass och resor till skärgårdar, djupa skogar och Rügen.

Detta jävla Rügen, jag har varit där fyra gånger nu utan en enda vettig fisk. Alltid roliga resor där jag lärt känna mycket trevligt folk men nån jäkla fisk får jag inte där. Blåser jag inte inne så är gäddorna som är bortblåsta. Det enda jag får där är övervikt av all mat och öl på Schillings :) Jag har nog inte gjort min sista resa dit men i år blir det nog en paus.

Året avslutades med två pass i december som inte rapporterats, jag körde två pass med Jimmy i ett av hans hemmavatten, ett nytt vatten för mig så det var kul att prova. Första passet fick vi upp 8-9 gäddor där Jimmy tog flest men jag tog dagens största, en fisk på 90 cm. Jag missade även två fiskar i 90-100cm klassen, bägge genom att göra mothugg med ögonen, dvs jag ryckte bort draget ur munnen på dom. Oerhört störigt, jag skyller på att nerverna var ur balans efter Rügen ett par veckor innan:)

ErnieTail gav flest och störst fisk idag.

Passet efter gav lite fler fisk, runt 15 upp varav dom flesta till mig denna gången medans dagens största denna gången gick till Jimmy, också denna på 90 cm. Det blåste storm tidvis och vi drev tom upp på land vid ett tillfälle, men vi gav inte upp utan kastade ut genom vassen i motvinden och jag lyckades knipa en snipa på ett Rapala Minnow Spoon, ett av mina favoritdrag för fisket "mitt i skiten". Kul dag trots tuffa förhållanden och jag missade inga hugg idag så jag fick lite revansch från senaste passet.

Jimmy med dagens största

Då var vi framme till 2015 och jag har smygstartat med ett snabbpass redan den 3:e jan. Det blev att kryssa mellan isflaken och fisket var lika kallt som vädret, det blev bara en liten snipa.

Dagens enda fisk, inte stor men först i år :)

Under resten av januari har jag pillat med nya båten och i början av februari hann jag med ett besök på båtmässan.

Det var under sportfiskets dag men jag vet inte om jag tyckte det var så mycket sportfiske över det hela. Det var bara två butiker som fanns på plats tex. Dock var Joel Abrahamssons föredrag om sitt världsrekord från kajak väldigt roligt att lyssna på. Han är en skön lirare och gör skäl för sitt smeknamn "Gäddluffaren".

I Westgears monter träffade jag bla Stampe, han kör ju också en Alumacraft och även om det ser ut som jag hotar honom med stryk på bilden så var han en glad gubbe:) I deras monter träffade jag även Kent "Sundinbeten" Sundin och Anders "Spöbyggaren" Johansson och annat glatt folk så det blev att jag hängde där ganska mycket och tjötade båtar och gäddor.

Stampe förtjänar inte stryk även om det kanske ser ut så :)

Det var en snabb sammafattning av vintern kan man väl säga, premiärpasset med nya båten är inte långt borta så jag är snart tillbaka.