Jag har den tredje rullen från 2011 i Ge fan i våra vatten-serien och den använder jag rätt mycket. Den började gnälla lite så jag tänkte att det var dags att skruva isär den, rengöra den och ge den smörj. Så här följer en titt inuti rullen. Jag bör poängtera att jag inte är något proffs på området och att mina instruktioner främst är hur jag gör snarare än facit. Att plocka isär, serva och få ihop en rulle är inte så komplicerat som många tror.
Jag har tidigare skrivit om när jag gjorde samma sak med min Revo Toro. Denna gång är rullen en annan, det är en Ambassadeur 5601C som är lite special men påminner innehållsmässigt om JB:en, även om vissa saker skiljer lite grann, åtminstone mot den årgång av JB jag har. Det bästa tipset jag kan ge när man ska plocka isär en rulle och sedan få ihop den igen är att lägga alla delar i den ordning man plockar isär dom och vända samma sida upp. Kan även vara bra att fotografera delarna när de sitter på plats om man är osäker när man ska sätta tillbaka dom.
Just denna rulle har lite trimdetaljer som inte är standard och dessa är: lättviktsspole, lättat drivhjul, slirbromssystemet, kromat stativ och eventuellt så är spolaxellagringarna utbytta, de är sintrade bronsbussningar nu och vet inte heller om centrifugalbromsen är standard.
Jag börjar med plocka av veven genom att ta av skyddskåpan, vevmuttern och den lilla spårryttaren. Med den sista gäller det att vara lite försiktig så den inte sprätter iväg. Skruvar sedan av stjärnhjulet och lyfter av brickorna under denna. Skruvar sedan av locket till kastbromsen bredvid.
Nu skruvar jag denna gavel från stativet samt tar ut spolen och spolaxeln som sitter mer eller mindre löst inuti stativet nu. Inuti spolen sitter det två bussningar. Dessa två droppar jag på lite olja. Vissa rullar har kullager här, vissa har bussningar och båda mår bra av lite olja.
Nu är det dags att skruva isär gaveln jag precis lossade från stativet. Jag skruvar av de de två skruvarna som håller ihop gaveln. Här håller jag gaveln plant med insidan nedåt och utsidan där veven sitter uppåt. Sätter ett finger mot drevaxeln, som veven satt på, när jag lyfter upp den yttre gaveln. På så sätt sitter i princip alla löstagbara delar på den inre plattan och det är lätt att plocka bort dom i rätt ordning. Ibland funkar inte detta (som denna gång) så drevaxeln med detaljer sitter kvar på den yttre sidan, det är inget problem egentligen men man tappar lite översikten över hur allt sitter och backspärren riskerar att lossna, så man får var lite försiktig.
I princip allt i denna gavel mår bra av lite fett. Det mesta är kopplat till sånt som inte behöver snurra snabbt. Så jag gör rent och fettar in. Slirbromsens delar bör man vara restriktiv med när det gäller fett. Vill man ge slirbromsen en omgång så kan man plocka isär slirbrickorna i stål och lamellerna, göra rent dessa med vatten. För att sedan planslipa brickorna med ett fint våtslippapper och och stryka på ett tunt tunt lager med fett. Har även läst att man kan stryka varje lamell jämngrå med en blyertspenna. Låter galet, jag vet men så säger de som vet att man ska göra. Jag är lite osäker på om detta gäller kolfiberlameller eller bara teflonlameller som var vanligare förr. Jag tycker det räcker gott och väl med ett tunt lager fett på stålbrickorna.
Jag plockar bort del för del tills jag bara har plattan kvar. Denna rengör jag och smörjer sedan med ett tunt lager fett, framförallt där andra delar har kontakt med plattan. Här gäller det att få "frikopplingsarmen" i rätt läge när man sätter ihop delarna och gaveln.
I den andra gaveln är sakerna mycket färre och däremed enklare. Här snurrar saker snabbt så här vill man ha olja snarare än fett. Det är också från denna gavel som man kommer åt evighetsskruven, linspridaren och knivbulten. Börjar med ta bort knivbulten som man kommer åt genom att lossa skruven på undersidan av linspridaren. Dessa två delar funderar jag på att byta ut mot en lättviktsspridare och en keramisk knivbult. Tar ut evighetsskruvet och gör rent den och smörjer den och linspridaren med olja innan de sätts ihop igen.
En inspektion av skicket i rullen och en snabb enkel service genomförd. För mig tog detta en timme eller två och då är jag inte speciellt van.
Lämna ett svar