För fem år sedan hängde jag på en redan då begagnad Watersnake, den har suttit där i fören i ur och skur. Under åren så har den strulat förhållandevis lite, kontakterna i fotfjärren har behövt smörj men det har i princip varit allt. Men mot slutet så började den krångla som om den inte fick ström alls. Den har även haft en del rostproblem och missljud. Jag plockade isär och försökte felsöka men gav till slut upp. Som av en händelse så hade min far en lite mindre elmotor liggandes, fem sex år gammal men till synes oanvänd.

Jag visste att dagen skulle komma när elmotorn skulle lägga av och hade kollat runt en del, framförallt på Minnkota men även på Motorguide. Det som ställde till det lite för mig var att min båt är rätt hög. Fören ligger 80-90 cm ovanför vattenytan beroende på vart i båten man står. Enligt Minnkotas längdguide som jag hittade någonstans så skulle jag absolut behöva en 60 tums rigg. Det innebär en del andra saker, främst att man på köpet måste gå upp till 24V och då dubbla batterier. Det finns 60″ som går på 12V men jag tror inga säljs i Sverige, jag kunde inte hitta några. Det blir helt enkelt rätt mycket mer pengar och bök bara för att få till en längre rigg.

Gammal och nytt

Gammal och nytt

Nu hade jag alltså möjlighet att testa en annan Watersnake men med samma spec och rigglösning som Minnkota och Motorguide. Den visade sig vara klenare och kortare än min förra motor. Den förra hade dock en lite äldre lösning med sax vilket gjorde att man inte utnyttjade hela riggens längd, men den var 54″ och på håret att den räckte till. Den nya Watersnaken är 48 tum och har 44 lbs dragkraft. Hyfsat underdimensionerad för en båt som är 5,4 m lång och 2,3 m bred men om man som jag bara har elmotorn för att knuffa runt en vid spinnfiske och justera drifter så krävs det inte så mycket kraft. Rigglängden var inte heller något problem, förvånande nog. Men om eller snarare när jag köper en ”riktig” motor med iPilot eller liknande så vet jag att 54″ räcker gott och väl.

En annan fördel med denna motor är att jag plötsligt fick mer utrymme uppe på fördäcket och i och med att hela rigglängden används så sticker inget av motorn upp och är i vägen. Lågprofilare helt enkelt och downsizing är ju trendigt nu så jag ligger helt rätt i tiden känner jag.

Placering av nya motorn. Smutsen efter den gamla är endast till för att visa vart den satt. Nu går det att stå även uppe på fördäcket om man vill

Placering av nya motorn. Smutsen efter den gamla är endast till för att visa vart den satt. Nu går det att stå även uppe på fördäcket om man vill