På vintern när isarna ligger, spinnrullarna ligger och vilar på hyllan och fiskesuget blir allt större så passar det otroligt bra att se över rullarna och ge dom lite extra kärlek.

Man kommer långt med att göra rent och smörja upp men ibland räcker det inte till och man behöver ge dom det lilla extra.

Jag har en gammal Ambassadeur JB 5601 som var en av de första multirullarna jag skaffade. Den har hängt med länge och sedan tidigare så har jag bytt ut delar i den. Bland annat så har den fått en lättad linspridare, keramisk knivbult och sinterbronsbussningar.

I slutet på 2020 märkte jag att backspärren inte längre var som den skulle. Jag tog isär den och upptäckte att IAR/nål-lagret som var original var rätt slitet och jag fick inte ordning på det. Även huvuddrevsbussningen hade fått lite slitna gängor.

Då är det tur att det finns butiker som säljer reserv och trimmdelar. Lundgrens fiske är sådan, en annan som har stark inriktning på detta är Sportfiskeboden i Täby. De säljer utöver originaldelar från Abu färdigtrimmade rullar och trimsatser från UT Reel Technology. Det var dit jag vände mig denna gång. Jag passade även på att köpa lite nya smådelar och ett lättat mellanhjul, bara för att visa rullen att jag gillar den.

Bilder på vad jag köpte från Sportfiskeboden. Lättat mellanhjul (inte hela gaveln), huvudrevsbussning, nållagersats, fjäderbricka, vevmutter, vev och stjärnhjul.

Original så kommer denna rulle med en rak klassisk dubbelvev. Jag hade dock byt ut den mot en lite längre enkelvev, power handle från Abu sedan långt tillbaka. Det hade dock blivit lite slitet och fått sig en lite knäck pga oöm behandling. Så jag uppgraderade det mot en nyare dubbelvev. Samma längd som den tidigare enkelveven, 48 mm. Det är samma vev som sitter på Inshore. På Beasten sitter det en liknande men med rundare större knoppar. Jag föredrar dock dessa lite plattare. De nyare vevarna är insvängda vilket också kräver ett insvängt stjärnhjul. Inshore-veven kräver en annan låsbricka och skruv än de äldre vevarna, fick jag lära mig den hårda vägen men snabb och bra hjälp från Sportfiskeboden där.

Att byta nållager/IAR-lager är inte helt enkelt, speciellt då det suttit och gjort det bekvämt för sig i 10+ år. Det finns specialgjorda verktyg för detta. Samtliga går ut på att man har en hona som stöd på insidan av gaveln och en hane som trycket ut lagret från utsidan. Jag använde samma princip men med hylsor till en hylsnyckel. Storleksmässigt så använde jag en 14mm hylsa som hona och stöd på insidan och 10 mm eller 9 mm hylsa som hane för att mota ut lagret från utsidan.

Här ser man den yttre delen av nållagret som sitter fast i gaveln. Här dock på en Predator och inte JB men det ser likadant ut.

Min vän Rickard tipsade om att pressa ut lagret i ett skruvstäd, i en så kontinuerlig rörelse som möjligt. Det hade nog var mest skonsamt och smidigt men jag fick inte till detta riktigt. Så jag körde samma stil som en neandertalare och bankade med en hammare på den mindre hylsan och på så sätt slog ut det gamla lagret ner i den större hylsan. Det funkade det med, men större risk att man har sönder något.

Större hylsan underst och så den mindre hylsan mot nållagret och sedan trycker man ned lagret i hylsan under med antingen ett skruvstäd eller som jag med hjälp av en hammare.

Samma visa för att få i det nya lagret, det är tight och det ska sitta fast så det krävs lite kraft för att få dit och få bort det.

Ha koll på vilket håll det befintliga lagret sitter i rullen, om texten på sida ska vara utåt eller inåt. Så att backspärren fungerar som den ska.
Färdigfixad rulle för denna gång och redo för en ny säsong.