Nu i somras så kom äntligen den Quintrex 540 som skickats från Australien. Nu när jag haft den ett tag så tänkte jag dela med mig av vad jag tycker om den.

Båten i sig är 541 cm lång, 222 cm bred och väger 469 kg. Skrovet är gjort av 3mm aluminum som sedan är målat med den färg man önskar. I Australien så är båten klassad för att max ha 100 hk.


Foto: Pär Johansson

Inuti båten så har vi ett främre ”kastdäck”, en dörr i aktern till badbrygga och stege, matta på hela durken, hål för att placera stolarna på olika platser och förvaring under kastdäcket och durk. I den båt vi har är det två pulpits och fyra stolar. Då stolarna är löstagbara så har vi bara två stolar i båten när vi är ute och fiskar för att ha så mycket utrymme i båten.

Förvaring: Det finns många förvaringsfack i båten under durken, vilket är skönt för att bli av med lösa saker i båten. Längs med sidorna finns det även öppna förvaringsutrymmen. I aktern finns det ett öppet stuvutrymme på babords sida under akterdäcket. Här stod ursprungligen en batterilåda, vi valde att flytta fram denna batterilåda till ett fack längst fram under däck. Förvaringsfacken under durken är gjorda av något plastliknande material med tillslutningsbart dräneringshål. Det negativa eller det jag saknar med förvaringsutrymmena är att det kan bli blött i facken om det regnar, de är alltså inte täta ovanifrån. Det finns inget fack som går att låsa, detta planerar vi på åtgärda genom sätta en bygel på de främre facken som går att låsa med hänglås.

Pulpits: Två pulpits som är placerade mer eller strax bakom mitten av båten på varsin sida. Dessa är öppna undertill vilket jag tycker är trevligt för då kan man ställa håv, väskor eller andra saker som man vill ha ur vägen men samtidigt tillgängliga. Stolarna bakom dessa pulpits är placerade rätt långt bak, detta gör att det går bra att stå och köra och att man med enkelhet sätter sig och ställer sig upp. En nackdel är att vinden kommer runt och de ger inte så mycket skydd mot vinden. Själva toppen på pulpitarna är identiska, det är alltså två förarpulpits vilket är lite synd då man hade velat ha lite förvaring i passagerarpulpiten. Detta tror jag kommer att ändras. Vi har kollat lite på att göra om detta själva och även sätta ett vattentätt förvaringsfack i/under denna. Relativt gått om plats för att montera instrument, radio och annat.

Stolar: Det finns tre olika varianter av stolar, de vi har är mellanvarianten. De är hyfsat bekväma, suger inte åt sig så mycket vatten, går att fälla ihop och är enkla att flytta runt. Det finns två stolhål i durken framför pulpitarna och två bakom. Sen finns det ett stolshål på det främre kastdäcket och ett upp på däcket i aktern som även fungerar som fäste för stång att dra vattenskidor med. När man står i båten och ryggstöden är nedfällda så tar de inte så mycket plats.

Lanternor och belysning: På den bakre delen av det räcke som går på varje sida om fören sitter det en grön och en röd lanterna. Dessa sitter hyfsat skyddade här och är rätt små. Sedan finns det en löstagbar vit topplanterna på en stav som man fäster i ett hål på däcket bredvid/bakom förarplatsen. Jag har inte upplevt att någon av dessa lanternor bländar vid mörkerkörning, men då har jag bara kört nattetid på sommaren. På framsidan av pulpitarna så sitter det en lampa som lyser ned framåt i båten om man behöver det vid nattfiske tex.

Läns och vatten i båten: Det vatten som regnar i båten rinner ned under durken och i aktern sitter det en ganska kraftig länspump som pumpar upp vatten genom en slang och hål på styrbord sida. I aktern finns det även två spygatter som ska hantera det vatten som sköljer in i båten vid grov sjö. Eller kanske om man själv rengör båten med mycket vatten. Det är matta i båten och många undrar om det verkligen är praktiskt. Jag tycker det är trevligt att gå på och den torkar förvånansvärt snabbt. Det saknas tätning på facken under durken så det kan bli fuktigt i dessa. Jag har dräneringshålen på dessa fack öppna.

Akterspegel och motorbrunn: På akterspegeln finns det en badbrygga på var sida om motorn, det finns en badstege och grepphandtag. På styrbord sida finns det även en dörr som man kan fälla in i båten för att enklare ta sig in i båten efter bad. Denna lucka har gummitätning.

Däcket/Relingen: Däcket runt båten är ca 20 brett förutom i för och akter där det är bredare. Det är målad aluminium vilket jag trodde skulle bli snorhalt vid väta. Det stämde inte riktigt och har inte varit ett problem. Jag tror det ska komma någon antihalk-skydd för just detta ändamål om man vill ha. Det finns fyra spöhållare, två på varje sida. Tanklocket sitter på babord sida i höjd med pulpiten. Framme i fören finns det en stuvlucka för rep och en delfinnos där det ursprungligen satt en rulle för ankaret. Här tror jag att det ska gå att sätta en elmotor. Det finns fyra svetsade knap och svetsat grabbräcke som man kan hänga fenders på. Relingslist i gummi saknas.

Köregenskaper: Båtens storlek och dess vikt gör att den känns väldigt stabil i vattnet även när det går lite sjö. Den hoppar inte och slår inte speciellt mycket heller. Skrovformen är något speciellt enligt Quintrex och en sak jag har märkt när den plöjer genom vågar så har det aldrig stänkt in i båten. Det mesta vatten skickas åt sidorna längre ned. Friborden är rätt höga med så man känner sig trygg i båten. Det kan vara lite långt ned till vattnet när man ska ta upp fisk men inget större problem.


Foto Pär Johansson

Skrov: Skrovet består som sagt av 3mm aluminum som har en liten speciellt form som enligt Quintrex ska ge den väldigt bra sjöegenskaper. Den har lite v-botten, inget extremt men ändå lite v-botten som gör att den går bra i sjön. När man beställer båten så kan man välja färg på skrovet. Det finns rätt många olika färger att välja på. För egen del så blev det klassisk röd.

Motor: Vi valde att hänga på en 100hk Yamaha fyrtaktare och jag tycker verkligen om den. Tyst och fin samtidigt som den ger båten bra med kraft. Inga problem alls att plana. Vi har varit ute fem personer och fiskat och det var inget problem. Dock så satte vi motorn lite för långt ned så vi ska lyfta upp den ett hål eller två. Men med nuvarande utförande så gör den ungefär 35 knop.

Fiske: Den har varit med på några fisketurer nu. Som flest har vi varit fem stycken i båten och fiskat. Det funkade väl men det var kanske inte helt optimalt. Båten är stabil och man kan kliva upp på relingen utan att båten kantrar för mycket, samma sak om alla kliver över på samma sida. Tack vare att den är ganska tung båten så ligger den relativt stilla i vattnet. Man driver inte iväg direkt som man kan göra med lättare båtar. Spöhållarna är trevliga att ha, för min skull är det främst när man åker från ena stället till det andra eller när man vill ställa undan spöet. Jag har inte hittat något riktigt bra ställe att hänga min beteshink, men den står rätt bra på durken.

Lyx/elektronik: Jag har satt i en stereo med två marinhögtalare på sidorna strax framför/under pulpitarna. Standardstereo som är köpt på SEA SEA. Väldigt trevligt att lyssna på radio eller musik när man står ute och fiskar och det går lite segt. Cigarettändaruttag för att kunna ladda telefoner och andra grejer. GPS med ekolod, ekolodet saknar än så länge en givare.

I det stora hela så tycker jag att det är en grym båt som funkar väldigt bra till fiske men även till mycket mer. För mig som håller till i stockholms skärgård så passar det bra med en lite större snabbare båt som kan ta sig lite längre sträckor och klarar av lite sjö. Är fortfarande en del grejer som jag skulle vilja göra så den är inte helt färdig, men vad är det egentligen. Är det några funderingar så är det bara att fråga så svarar jag så gott jag kan.

Mer om Quintrex 540